Jucăria „programează” comportamentul copilului. De aceea este foarte important să înțelegem felul în care aceasta acționează, ce fel de „program” are. În lume există bine și rău, ideal și antiideal, iar jucăria poate fi și o antijucărie. Jucăriile-monștri, atât de iubite de mulți copii, dețin o putere distructivă. Acestea pot provoca la copii disfuncții psihice. Specialiștii consideră că jucaria este purtător de informații pentru copii, la fel ca ziarul sau Internetul pentru un adult.
Magazinele sunt pline de țestoase Ninja, roboți transformeri și Batmani. Acești eroi provoacă la copii fantezii agresive, care sunt transpuse în realitate vizavi de cei mai slabi: animale sau copii.
S-ar părea că jocurile de masă nu au nimic negativ. Vechile cuburi cu imagini din povești, mozaicurile sau constructoarele pentru copii, care și-au demonstrat, de-a lungul vremii, utilitatea, dezvoltând intelectul, învățând copiii să rabde și să se miște, toate acestea nu mai sunt la fel. Uitați-vă doar la denumirile lor: „Pirații”, „Stăpânul Universului”, „Cuceritorul”. Spre ce anume îi îndreaptă aceste jocuri pe copii? Spre manifestarea mândriei și a slavei deșarte. Poveștile sunt înlocuite de lumea Fantasy, cu eroi extratereștri și monștri. Acum sunt foarte populare jocurile de-a afacerile, de-a banii și băncile. Ce îi învață acestea pe copii? Din păcate, le întărâtă dorința de înavuțire, minciună și manipulare. Și încă un exemplu: Jocul „Concurs de frumusețe” – instrucții pentru fetițe cum să se pregătească pentru un astfel de concurs. Jocul învață cum trebuie să-ți arăți corpul și cum să lupți împotriva concurentelor. Iar mamele și tații cumpără aceste jocuri, după cum spun vânzătorii, cu mare ardoare.
[…]
Există jucării bune și inteligente. Părinții trebuie să le aleagă cu grijă.
Sursa: Dmitri Avdeev, Femeia si problemele ei: perspectiva psihiatrului ortodox, Editura Sophia.